Ett rikare och rättvisare Sverige

Istället för att ta itu med de stora samhällsproblem Sverige har, så väljer
regeringen att bränna miljarder på skattesänkningar för de som tjänar allra mest. I
Socialdemokraternas budget prioriterar vi de problem vanligt folk möter i sin vardag. Vi stöttar
alla de svenskar som drabbats hårt av kostnadskrisen. Vi föreslår åtgärder för att stärka Sveriges
tillväxt och vill ge mer pengar till sjukvården. Vi går fram med kraftfulla åtgärder för att stoppa
våldet här och nu och bryta nyrekryteringen till kriminella gäng.

Nedan följer våra prioriterade områden!

Ekonomin ska växa och komma alla till del

• Stötta vanligt folk genom krisen: SD-regeringen prioriterar att sänka skatten för de rikaste. Vi Socialdemokrater prioriterar att stötta vanliga familjer och hushåll. Vi föreslår ett höjt barn- och studiebidrag för gymnasieelever med 200 kronor per månad. Vi vill dessutom göra förstärkningen av bostadsbidraget permanent för de barnfamiljer som har det tuffast. Vi föreslår en ökning av bostadstillägget för pensionärer med 200 kronor per månad. För att underlätta för folk med vanliga inkomster föreslår Socialdemokraterna en rättvis skattesänkning som träffar bredare än regeringens skattesänkning för höginkomsttagare. Vi vill hjälpa folk ut ur skuldfällan med mer pengar till konsumentorganisationer och konsumentvägledning och längre utfasning av ränteavdragen.
  • Billigt resande och billig el: Alla ska ha råd att åka till jobbet och värma upp bostaden, var man än bor. Vi föreslår en tankrabatt på upp till 1 000 kronor per bil för boende i glesbygd, avgiftsfri kollektivtrafik för gymnasieelever och studenter över sommaren; och CSN-lån för körkort till personbil, lastbil och buss. Vi föreslår sänkt skatt på fjärrvärme och att det ska bli billigare att installera solceller. Därtill avsätter vi pengar till energieffektivisering och åtgärder för att bygga mer billig el här och nu.
  • Bygg Sverige rikare: Tillväxt är grunden för en god löneutveckling och en stark välfärd. Socialdemokraterna föreslår ett paket med åtgärder för att få igång tillväxten. Vi vill göra en miljardsatsning på arbetsmarknadspolitiken som kraftigt skulle öka antalet platser inom arbetsmarknadsutbildningarna. Vi vill investera i nödvändig infrastruktur med satsningar på att rusta väg och järnväg, stärka sjöfarten och hålla igång tåglinjer och inrikesflyg. Vi vill satsa miljarder på att få igång bostadsbyggandet, särskilt i orter med nya industrier och för studenter. Vi prioriterar forskning så Sverige ska fortsätta vara ett innovationsland i världsklass
  • Sveriges landsbygder är tillväxtmotorer: Vi prioriterar tillväxt, samhällsservice och jobbtillfällen i hela Sverige. Vi föreslår ökade anslag till universitet och högskolor runt om i Sverige, ett utökat stöd till jordbruket i norra Sverige och utbyggd service i glesbygd. Dessutom avvisar vi regeringens nedskärning på statsbidragen till kommuner i glesbygd.

Stoppa gängen och bryt segregationen

• Att stoppa nyrekryteringen börjar i klassrummet: Kunskapsresultaten i svensk skola måste öka och mer resurser måste ges till de skolor som står i frontlinjen för att ta tag i killar på glid. Därför föreslår Socialdemokraterna en satsning på tre miljarder till skolan, särskilt riktat mot de skolor som har de tuffaste utmaningarna. Det är en kraftfull satsning som motsvarar en extra lärare eller pedagog i varje klass i årskurs ett. Vi föreslår också en satsning för att garantera att barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar får rätt och tidigt stöd.
  • Språklyft och åtgärder mot utanförskap: För att stoppa våldet måste vi bryta segregationen. Vi Socialdemokrater föreslår ett språklyft i förskolan och en särskild satsning på förskolor i utsatta områden. Dessutom vill vi stärka integrationen och medverkan på arbetsmarknaden genom satsningar på etablering för fler.
  • Punktmarkera unga: För att bryta nyrekryteringen och få stopp på gängvåldet här och nu föreslår vi en satsning på 1,5 miljarder kronor för punktmarkering av unga i kriminalitet eller på väg in i kriminalitet. Vi vill också avsätta pengar för en skyddsmekanism för våldsdåd, som träder in så fort det skett ett våldsdåd i ett bostadsområde
  • Konstruktiv fritid för unga: För att stoppa nyrekryteringen krävs fler sammanhang och fler vuxna förebilder som kan vägleda barn rätt innan de hamnar fel. I vårt budgetalternativ föreslår vi därför en rad satsningar på sport och kultur för unga. Vi vill se stora satsningar på idrotten, parasporten och en ledarsatsning för unga. Därtill vill vi utveckla kulturskolan runt om i Sverige och satsa mer på utbildning av fritidsledare.
  • Kom åt gängtopparna och stryp gängens finansiering: För att komma åt den organiserade brottsligheten krävs nya metoder. Vi vill införa en RICO-lagstining för att komma åt toppskiktet i gängen. Vi föreslår också förstärkningar av Bolagsverket för att strypa gängens finansiering.

Samhället ska fungera och finnas där för dig

• En bottenplatta för välfärden: Välfärden har fått betala priset för kostnadskrisen med urholkade anslag och budgetar som inte går ihop. Vi Socialdemokrater föreslår därför ett tillskott på generella statsbidrag på 6 miljarder kronor till kommuner och regioner. Satsningen är en del av vårt systemskifte där vi vill se en bottenplatta för svensk välfärd, där de generella statsbidragen räknas upp med inflationen varje år.
  • Personalsatsning för kortare vårdköer: Personalen i välfärden är några av de som fått betala priset för SD-regeringens passivitet. Därför föreslår Socialdemokraterna tre miljarder i en personalsatsning för att korta vårdköerna. Bara genom att satsa på personalen kan vi ta oss ur sjukvårdskrisen och stärka välfärden på lång sikt.
  • Nej till dyrare tandvård för unga: I budgeten för 2025 försämrar SD-regeringen kraftigt tandvården utan att några förbättringar finns på plats. Vi motsätter oss en övergripande försämring av tandvården och går emot regeringens nedskärning.
  • Utbildning för att fler ska kunna ta lediga jobb: För att rusta Sverige starkare behöver platserna på vuxenutbildningen öka. Socialdemokraterna föreslår därför en rejäl satsning på vuxenutbildningen nästa år med fler utbildningsplatser, investeringsstöd för lärmiljöer och Lärcenter.
  • Insatser för vaccinberedskap: För att avlasta den akuta sjukvården är det viktigt med en stark folkhälsa. Samtidigt kan vaccin vara dyra, särskilt för de med minst resurser. Socialdemokraterna föreslår därför ökade insatser för vaccinberedskap.

Nedan kan du ta del av hela budgetmotionen från Socialdemokraterna, som ett alternativ till den SD-ledda regeringens budgetförslag.