Stärka läslusten hos barn och unga!

En bild som visar Grafik, hjärta, röd, Karmin

Detta är ett pressmeddelande från SCV-majoriteten som styr Region Värmland 2022–2026

SCV-majoriteten i Region Värmland vill ta fler steg för att öka barn och ungas läslust. Därför ger SCV-majoriteten i uppdrag att ta fram ytterligare åtgärder för att stärka människors läsande, både genom att ökad samverkan och genom att tillgängliggöra ytterligare resurser för grundskolor och skolbibliotek i länet.

Statistik visar på att läsandet hos unga sjunker. Det finns stora skillnader mellan socioekonomiska grupper, något som bidrar till ökade klyftor i samhället.

• Läsning är centralt för berättelsernas egen skull men också för att människor ska bli goda läsare som kan tillgodogöra sig samhällsinformation och vara delaktig i det demokratiska samtalet. Vi måste därför gemensamt på många olika sätt skapa förutsättningar för att öka ungas läslust och tillgång till böcker, säger Sofia Magnusson (S) regionråd.

Bland annat vill man vidta åtgärder så som att använda sig av läsfrämjare eller läsande förebilder som lockar unga till att fortsätta med sitt läsande.

Under hösten kommer Svenska Akademin att ge ut en diktanalogi som går ut till alla femteklassare i hela Sverige. I antologin är flera värmländska författare representerade och i samband med lanseringen av antologin vill vi stärka de läsfrämjande insatserna.

• Detta är bra insatser som både kan stärka läslusten hos värmlänningarna, och som på sikt kan bidra till att ta bort den nu ökande läsklyftan mellan människor säger Sofia Magnusson (S) regionråd.

Från Region Värmland kommer man också att ansöka om särskilda medel hos Kulturrådet för läsfrämjande insatser.

Kontakt:

Sofia Magnusson (S), regionråd och ordförande kultur och bildningsnämnden